Fusie van
25 Juni 2010
tijdens een gezamenlijke ALV Besloten

TTV Succes

In 2006 bestond Succes 40 jaar. Toch gaat de historie van het tafeltennis in het toen nog zelfstandige Ubach over Worms verder terug dan die vier decennia

Het Oratorium aan de Maastrichterlaan was in de jaren na de oorlog de enige ontmoetingsplek voor jongeren. Zo’n gebouw werd toen nog het Patronaat genoemd, waar Katholieke jongeren zich konden vermaken met dansen, biljarten, kaarten maar ook tafeltennis. Hoewel er maar een enkele gammele tafel stond en er meestal maar een balletje beschikbaar was, is het huidige TTV Succes wel uit die geschiedenis ontstaan.

In de jaren vijftig en zestig was er in het dorp niet veel meer dan de voetbalclub of de harmonie, dus werd al snel het idee geboren om een tafeltennisclub op te richten. Dat gebeurde in de jaren vijftig, de precieze datum is helaas niet meer te achterhalen. De eerste naam werd Laetate. Later is die naam uitgelegd als LAuradorpse TafelTEnnisclub, maar uit mondelinge bronnen blijkt dat dit niet de betekenis was van de naam Laetate. Volgens de eerste leden stamt die naam uit het Latijn, maar ook het woordenboek kan daar geen uitkomst over bieden.

Feit is wel dat na ongeveer tien jaar het populaire Laetate is opgegaan in Succes. Er werd een tweede tafeltennistafel aangeschaft, die op de bühne van de middenzaal werd geplaatst. Competitie werd er toen al jaren gespeeld en de club werd steeds professioneler. Vanwege het groot aantal (jeugd)leden werden de jaren ’60 een gouden periode voor Succes. Zowel het eerste jeugdteam als het eerste damesteam kwam in die periode uit op landelijk niveau.

Lang duurde dat helaas niet. De club bleek al snel een kweekvijver voor grotere clubs zoals Bartok, die de talentvolle spelers uit de club wegvisten. Er bleef echter genoeg jeugd over voor Succes. De belangstelling steeg zelfs nog steeds en dat kwam niet in de minste plaats door het beroemde jeugdtrainingskamp dat elke zomer twee weken lang in sporthal Terwaerden werd gehouden. Dit door Succes georganiseerde jeugdkamp had uitstraling in de hele Benelux. Talenten uit Frankrijk, Belgie, Spanje, Frankrijk en uiteraard Nederland werden uitgenodigd door Succes, een invitatie die in de tafeltenniswereld als een grote eer werd beschouwd.

Het trainingskamp, waarover ook nu bij Succes de gekste verhalen de ronde doen, werd tot ver in de jaren tachtig in stand gehouden. Noodgedwongen, in elk geval niet door gebrek aan belangstelling, moest het jeugdkamp van de agenda worden geschrapt. Toeval of niet, maar niet lang daarna, begin jaren negentig, begon voor Succes een van de mindere periodes uit de geschiedenis. Het Oratorium, decennia lang de gezellige thuisbasis van Succes, moest abrupt de rug worden toegekeerd.

Vanaf dat moment leidde Succes jarenlang een nomadenbestaan. Het gevolg was meteen merkbaar; minder jeugdleden, minder teams en een mindere belangstelling op de trainingen. Het jaar waar niemand graag op terugkijkt is de periode in café Vogelzang, waar Succes na het plotselinge vertrek uit het Ora noodgedwongen terecht kwam.

Slechte trainingstijden, weinig ruimte en een eindeloos gesleep met tafels leidde ertoe dat de gemeente Landgraaf naarstig op zoek ging naar een oplossing. Die werd, hoewel ook tijdelijk, gevonden in de gymzaal van de voormalige MAVO het Wormdal. Drie jaar lang was Succes gehuisvest in een zaal, die het op het punt stond gesloopt te worden. Weer was het lot van de vereniging onzeker.

Na jaren communiceren met de gemeente en honderden brieven kreeg Succes in 1997 eindelijk groen licht voor de verhuizing naar een andere gymzaal, nauwelijks honderd meter verderop. Maar met een groot verschil, de toekomst was nu wel verzekerd. Met de hulp van tientallen leden werd er een eigen onderkomen aan de zaal bijgebouwd, waardoor Succes snel weer haar identiteit terugvond.

In december ’97 werd ons splinternieuw onderkomen feestelijk geopend, een van de hoogtepunten uit een bewogen historie. Vanaf dat moment gaat het met Succes weer bergopwaarts. De Landgraafse jeugd blijkt wel degelijk te porren voor tafeltennis en tientallen oud-senioren keren de laatst tijd weer terug op het oude nest. Trainingen raken overvol, de recreantengroep puilt uit en ook de jeugd heeft de smaak weer te pakken.

Resultaat: Een groeiend aantal teams met een hoogtepunt van zeven herenteams en vier jeugdteams sinds vorig seizoen. De gouden kroon op het vele werk kwam in het jaar 2000. Succes/ABN-AMRO (de toenmalige naam van de vereniging) bereikt voor het eerst bij de heren de landelijke vierde divisie.

Maar met de huidige talentvolle jeugd en de grote groep senioren is het einde van (het) Succes nog lang niet in zicht.

TTV Nieuwenhagen

Op 24 mei 1978 werd de TTV Nieuwenhagen opgericht. Allereerst was het de bedoeling om een trimclubje op te richten, maar het enthousiasme bleek zo groot, dat de vereniging haar doelstelling moest bijstellen. Een jaar na oprichting nam de TTV Nieuwenhagen met 12 teams aan de competitie deel. In 1987 werd de overstap gemaakt naar de geprivatiseerde gymzaal in de Emmastraat. Het aantal teams groeide tot bijna 20 en er waren meer dan 100 leden; mede mogelijk gemaakt door het grote aantal vrijwilligers destijds. Dit niveau heeft de TTV Nieuwenhagen niet kunnen handhaven en het bleek steeds moeilijker om vrijwilligers te krijgen. Met name dankzij de ondersteuning van Pro-regiosport werd de vereniging ondersteund in de invulling van het zaalbeheer. In 2010 telt de TTV Nieuwenhagen ongeveer 80 leden. Het ledental loopt de volgende jaren langzaam en er wordt steeds ijverig gezocht naar nieuwe leden; met name de jaarlijkse schoololympiade in Landgraaf is altijd een ideale mogelijkheid om de Landgraafse basisschooljeugd voor het tafeltennis warm te maken. Een groot succes is de 50+ groep op de vrijdagochtend waar senioren de gelegenheid krijgen om kennis te maken met het tafeltennis. Binnen een paar jaar zijn er tussen de 20-30 senioren actief op de vrijdagochtend.